fredag 30 januari 2009

Trevlig samtal och ha en skön helg!

Jag blev väldigt glatt överraskad igår när jag blev uppringd av en handläggare på Fiskarheden.
Det var ett väldigt trevlig samtal där han var väldigt tillmötesgående men ändå talade om deras tanke bakom konceptet.

Och nu hoppas jag att Fiskarheden läser detta inlägg….

Jag vill bara påpeka precis som jag sade till honom – jag älskar vårt hus. Jag tycker det är helt underbart och har inte ändrat mig gällande huset på något vis.

Det som har brustit är informationen. Jag kan totalt köpa att om trappan varit ihop byggd så skulle det varit svårt att forsla den utan transportskador och jag kan köpa att det hade blivit en dyr frakt på den.

Sedan så det jag inte kan köpa är det tråkiga bemötande jag fick direkt när jag frågade om plockepinnet. Att få svaret att ”det står inte att det INTE är det heller” eller ” det är en villabyggsats” det gör mig arg och ledsen.

Sedan så är det så att de problem vi har haft har varit på grund av bristande information – och då kanske främst mellan säljaren och oss , samt säljaren och våra entreprenörer. Och vems felet är där… ja det vette katten. Tycker att jag och Peter har frågat om allt allt allt.. men vi kanske inte varit tillräckligt tydliga?

Och skall man vara ärligt så har jag fått väldigt bra svar från både Göran och Annelie som har varit mina kontakter hos Fiskarheden från sommaren och fram till nu. Dessa två har varit mer än tillmötesgående. Ta stackars Annelie som fick ändra skåpsluckor, handtag, färg på golv om och om igen till köket.. för att jag till slut valde det som jag hade valt från början – och ändå fick jag ”lycka till” i slutet. Ett sådant tålamod…. En eloge till Annelie och Göran som försökt att hjälpa till när de kunnat!

Men fy skam för de som svarat mig det sista – så trist bemötande….. de vill jag inte prata med flera gånger!

Jag skulle önska att Fiskarheden hade mer skriftlig information om vad som ingår i de olika åtaganden - tidigare åtkomst till grundplan (där var problem 1), mer info gällande vad som ingår i VVS (problem 2), åtagande 1 och 2 (problem 3 (hur många skivor är det som skall sättas upp om vi nu har tagit både spån och gips? 1 eller 2?)), bättre beskrivning gällande salning och lister – kan säkert göra listan lång.

De skulle kunna fixa en lista åt kunden som ” att tänka på som byggare av våra hus” – för man kan inte komma ifrån att de är experterna – vi är de som ”tror vi kan”. Hade man fått en ”tips” lista så hade det kanske varit mycket smidigare på alla fronter.

Nu tänker i alla fall jag lägga detta bakom mig.. och ikväll skall den sättas samman.

Och vi får tänka som så .. att kan vi klara av kakla, klinkers och tapetsering så kommer vi def. fixa trappen.. och som Pellis i Tinnar och torn skrev – vi kan nog fixa det bättre än hennes hantverkare….. för jag tror att om man gör det för sig själv… gör man det långsamt.. men mer noga!! Och jag tänker lyssna på Maya och Freddan och fam eriksson som båda fått upp trappen utan större problem.

Så nu i helgen sluter de alla upp i en trupp… brorsan med sambo, Syrran med sin man (tror inte hon jobbar så mycket (har lite för stor mage för det *ler*) som Daniel kommer att göra), far min (?), jag , Peter och min dotter.. får vi inte ihop en liten trapp… ja då blir jag fundersam.
Ha en super trevlig helg – det skall jag ha!

Kramis Ina

PS Göran – om du läser detta.. Det var inga skador på trappen. Vi plockade upp allt igår och kollade noga.

0 kommentarer:

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: