lördag 3 januari 2009

Bilder jag missat visa...

Har ju haft så mycket att göra runt julen att jag inte visade alla mirakel som hände....
vi fick ju riktigt ljus.....ja från knappen på väggen... den där som jag inte har haft sedan januari... (husvagnen räknas inte....)....

Min "lilla" dotter läser ju till elektriker.. och har fixat till ljuset i köket....
Med dimmer och allt.... och trapp brytare (ja så man kan tända samma lampa från fler ställen än ett....)
Här nedan står hon och håller på och pillar till knapparna....

och här har hon fått till knapparna på båda ställena.... dimmern och anslutit säkringen. och med telefonen i högsta högg testar hon lyset... och det varde ström... (vem hon pratar med... jo pojkvännen Erik.....direkt information....)
Och här får hon äran att ta bort vår provisoriska lampa.... HÄRLIGT....

Hon fixade även belysningen i vitrinskåpet... och även där lyser det.....

Här ser man att det lyser i både vitrinskåp och köksfläkt.....

som sagt... små mirakel kan få en att orka bygga vidare även om det tar emot.. man måste bara se dem....
När jag tröttnar så tar jag bilen.... åker ut på vägen... vänder borta hos grannen och åker långsamt tillbaka... Varför undrar ni då.....
Jo det är ju så att från stora vägen ser jag huset.. och där det ligger på sin lilla höjd så ser det pampigt ut.. vår egna lilla herrgård.... och det är så vackert att det är värt varenda lilla gråa hårstrå jag fått...*ler*
Det är mitt lilla trix för att orka med.... och jag tror man måste finna det där som gör att man finner ork igen.. för annars kan det nog vara tufft att både bo och leva i en byggarbetsplats med 1 liten tjej, 2 hundar, 2 katter och 2 vuxna och 2 tonåringar som tröttnat på arbetsplatsen och vill bara att mamma och Peter skall vara klara.......
Men det kommer att vara värt det.......
Kram ina.....

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vill bara säga att jag känner så igen mig i det du skriver.Jag och min man ,våra två tonåringar och två små hundar har trängt ihop oss i en liten lägenhet under byggtiden.Man får göra små saker som gör att man "härdar" ut.Tänka att det kommer att vara värt det när sen väl sitter där i sitt drömhus.Skönt att läsa om någon som går igenom samma sak.Lycka till med ert jättefina hus.
Ha det!
Kram Helena

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: