tisdag 13 januari 2009

Funderingar

Jag fick en kommentar från underbara Maria där hon skriver att hon tycker att det går undan som vanligt. Det är nog bra att man ibland får sådana inlägg för själva tycker vi (och barnen) att det går så fruktansvärt lååååångsamt. Om vi hade fått välja så hade vi ju varit klara redan.

Hon skriver vidare att Det är bra och tur att du har ungar som bromsar dig lite. Annars hade det nog inte varit riktigt hälsosamt med tanke på den fart ni faktiskt har. Och det har hon helt rätt i. Tyvärr så har vi väl inte riktigt uppskattat lillans rop på uppmärksamhet då vi känner att vi vill bli klara nu nu nu NU så att vi kan ha all tid i världen för henne och hennes syskon. Men det är ungefär som när de är bäbisar - man tar inte tillvara på den tiden heller, och plötsligt så är de 16 år har en fjunig haka och skall börja övningsköra eller är plötsligt 18 år (snart) och klarar sig själv.... och man står där och känner sig lurad på tiden med dem... så, vi kanske skall tacka lillan för hennes försökt att stoppa mamma och pappa.... för det ger ju oss lite mer tid med henne nu....

Hon och jag bakade faktiskt tekakor igår... jag fann receptet igår när jag surfade in på Ann-Catrins fina blogg Fint hemma ... där jag känner igen mig en massa... spec. i inlägget "fylla på och fylla på".... Jag kan verkligen rekomendera tekakorna.. de var super goda och lillan var nöjd med lite tid med mamma... mao jag fick inget gjort i huset i går.
(bild lånad från Ann-Catrins blogg)

Sedan så har ju Petronella helt rätt i sitt inlägg... (P och Ö är inne i sitt underbara hus med tinnar och torn....vilket jag e lite avis för... ). Hon tycker att om man gör det själv så blir det riktigt gjort.. hon är lite besviken på sina snickare. Och ser man det så, så har vi har ingen annan än oss själva att klaga på om det inte ser bra ut i slutändan.. och är man sin egen så lägger man ner lite mer tid och känsla i det man gör ... och då går det långsamt.

Men fy 17 vad nöjd jag är varje gång jag går in i toaletten...
Den är precis som jag ville ha den (ja efter det att jag hade fått värdera om min önskan om pärlspont på väggarna (vilket jag verkligen, verkligen ville ha))... den kommer att vara enkel att hålla ren och den är ljus.

Och om jag inte bakar ikväll igen så skall jag lägga upp bilder på badrummet nu när det står ett handfat där *ler* samt förhoppningsvis en bild på väggar som håller på och blir slipade...(för nu måste vi få tapetserat.... trappen kommer ju snart)

ha en helt underbar dag!

kramar ina.
(obs - inte denna trapp som vi skall ha utan vi skall ha en som är "rak" den sväger bara längst ner för att sedan gå rakt upp....)

0 kommentarer:

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: