fredag 17 oktober 2008

Önskehelg....

OM man fick lov att önska så skulle denna helgen bara flyta på med bra saker och färdiga projekt.. samtidigt som man hann med lite kvalitetstid med barn och älsklingen sin....
För det jag mest saknar just nu - mitt i bygget - är lite mystid hela familjen. Ibland känns det som man har tappat bort sin familj i all röra och att den punkt då familjen är samlad under samma tak förflyttar sig längre och längre bort hela tiden.

Jag längtar efter att på söndag morgon - gå upp och in i köket för att plocka fram en god frukost - rostat bröd, stor kopp the och hela familjen samlad runt vårt stora bord. För att sedan kunna sätta sig framför öppna brasan och läsa en riktigt god bok.... För mig är det en dröm jag hoppas inte ligger för långt borta i framtiden.......

Denna helgen så är vi full styrka igen.. och jag hoppas att alla drar sitt strå till stacken - så långt man orkar och hinner...... för att kunna gå vidare till andra rum - andra saker.

Men planen är ialla fall att alla eldosor skall sitta på plats i övervåningen, att vinden skall vara helt klar för isolering, att köket är tapetserat och kanske tom fått lister och pärlspont.
Att tvättstugan har slipats, kaklats (sockeln), fått tapeter och målats samt lister sitter där med....

Jag vet att det är mycket... men man måste drömma och man måste ha ett mål.... utan mål i livet så är livet planlöst och vad har man då att drömma om och se fram emot.
Sedan så får man inte vara över optimiskt utan realistisk för går det inte som man drömmer - så tar man nya tag och sätter nya mål....

Mitt mål och min dröm för framtiden är att samla hela familjen i huset och äta frukost.... och det förhoppningsvis inte för långt borta... - hela huset behöver inte vara klart - bara beboligt...

kram på er och ha en underbar helg.
Ina

3 kommentarer:

Charlottas hemmaplaner sa...

Visst är det härligt att drömma? Speciellt om drömmarna snart går i uppfyllelse!
Ha en härlig helg!
//Charlotta.

Vitudden sa...

Hejsan!

Åhhh vad jag känner igen mig i ditt inlägg, just nu känner jag mig mest som ensamstående tvåbarnsmamma. Jag längtar till den helg då vi kan äta lite gott på kvällen, lägga barnen, krypa upp i soffan med en bra film, äta frukost tillsammans och bara umgås. Den tiden kommer dock men det är lätt att tappa bort varandra i allt byggande.
Ha entrevlig helg!

Ulrika

Ann-Catrin sa...

Hej!
det du skriver är så sant. på pricken.. jag kommer ihåg när våra barn var små och vi höll på och byggom i huset.. jag kan nästan inet förstå att vi orkade!!
och just det där att en helg bara få vara..
Jag hoppas att bygget blir klart snart så ni får den där myshelgen!!

Tack för din gulliga kommnetar inne hos mig.. det gjorde ju att jag hittade dig!!

STor kram
A-C

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: