fredag 26 september 2008

Min lilla bok och ja...

Som jag visat er tidigare så pysslade jag ju ihop en liten bok - där jag sparar ideer - priser - möbler osv osv rum för rum...
och jag sitter även och skissar i den...
inte gör jag det bra - men jag förstår vad jag vill ha - och P förstår vad han skall få utföra *ler*... och jag tycker att det underlättar en hel del för oss när vi är ute och skall handla - vet man vad man vill ha - är det lättare att "snubbla" över det när man väl ser det..... *ler*
så jag tänkte att jag skulle visa er det hemliga som jag skissar.. så ni förstår hur bra den är *ler*

Detta är min skiss över hur det skall se ut när man kommer in i badrummet.

Och så här skall det se ut i lilla toan...Jag samlar även bilder på andras fina saker som inpiration i boken...

jag har skrivit upp exakt hur stora väggarna är - golvet är - var dörrarna och fönster finns osv osv.. alla möjliga mått per rum. Så oavsett vad som skall inhandlas har jag alla måtten... och vi behöver inte åka hem i oförättat ärende.

Jag har med min lilla bok jämt - till jobbet - till affären - till kompisar - till bygget.... just för att kunna skriva ner - samla bilder osv osv precis när det sker/finner det....

så nu har ni sett in i mitt hemligaste.. bara P som sett mina skisser tidigare... och han får helt enkelt stå ut med det *ler*.

Ikväll så skall vi hämta dotterns smålänning - han är väl förberedd på att det är JOBBA som gäller denna helgen.... vi måste vara klara på onsdag så det är skönt att få en extra hand.... och han är duktigt - väldigt snäll och arbetsam! Tur att barnen skaffar sådana pojkvänner *ler*.....
och så skall vi handla ikväll... kakel svart 10X10 och så en massa fix, maskeringsteip osv osv osv....

Ha en underbar fredag kväll!

kram Ina

4 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Vilken bra bok! Tack för tipset Ina, jag tror jag ska ta efter dig. Det dyker upp så många bra idéer som man inte kommer ihåg sen.
Trevlig helg!
Kram Anna

Tinnar och torn sa...

Väldigt smart, kan tänka att det underlättar en hel del! Tyckte skisserna var helt ok faktiskt :o)Ha en fin helg! Kram Petronella

Charlottas hemmaplaner sa...

Detta med din bok är verkligen en bra idé. Man blir ju lätt förvirrad och glömsk med alla beslut som måste tas. Perfekt med boken där alla mått och tankar är prydligt uppskivna. Risken är väl bara att man glömmer att ta med sig boken....
Ha en bra fortsättning på helgen!
//Charlotta.

Mia sa...

Jättebra idé med bok och du skissar ju jättebra. Det skall jag nog inhandla och skriva ner allt möjligt och så kan jag ta med mig boken till Hem- och Villamässan i okt/nov. Den är ju ett måste och då är man ju dessutom förberedd upp till öronen!!! Kram Mia

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: