torsdag 13 augusti 2009

Färg funderingar

Vi (läs jag….) har ju varit så bestämd på att huset skall vara äggskalsvit på fasaden med Empirgröna knutar/fönster/dörrfoder samt vita vindskivor…

Eftersom vi bor på Orust och västkusten så vill vi att huset passar in med omgivningen. Plus det att min morfar kommer från Klädesholmen – Tjörn vilket var ett fiskesamhälle, så vill jag även att det skall passa in på där med.( Att Peter kommer från värmland… ja.. han får måla sommarstugan värmlandsaktigt… *ler*).

Sedan så är huset ett vackert ”herrgårdsliknande” hus som ligger på en ”uppförsbacke” med skog och hagar runt om så är det ett måste att det funkar med omgivningen. Det ger ett gigantiskt intryck på avstånd……

Men så är ju så att vi försöker eftersträva att huset skall se ”gammalt” ut – det skall se ut som om det har legat där jämt jämt…... Vi har målat våra småhus faluröda med empirgröna dörrar och foder… just för att det skall stämma in även där.

Så när vi skulle bestämma oss för färgsättning… då förra året….. så tittade vi runt här på ön och det var så att de flesta gamla hus har vita vindskivor oavsett fönsterfodret. Och fann att vi skulle ha just äggskalsvitt och empirgrönt…. På huvudbostaden och röda små hus runt om kring….. så det var sagt och beställt….

Men så har P nu målat framsidans vindskivor och när jag då åkte till jobbet i morse – så såg det så konstigt ut – jag hann inte ta en bild – får göra det i eftermiddag.
Jag fick änna kalla fötter….

Så nu har jag surfat runt och bestämt mig för exakt hur huset skall komma att se ut… gäller bara att få med P på noterna…. *ler*
Tror inte det blir så svårt då hans pill jobb minskar drastiskt och mitt ökar…

Jag har funnit dessa underbara bilder på hus från här omkring…
Kolla in detta:

Första är från ett hus på Stora Hermanö utanför Orust
Dessa tre är från Klädesholmen utanför Tjörn

Och så från Hällevik här på Orust....Detta är förövrigt väldigt likt vårt hus om man ser det från baksidan... samma sorts fönster både nere och uppe.. dock har vi "bara" 4ra fönster / våning.. detta hus har 5 fönster/våning
Så nu är det bestämt... äggskalsvitt hus, empirgröna fönster/dörrfoder. Vita knutar och vita vindskivor...
Bäst att förbereda mig för att övertala gubben... (får försöka göra det på lunchen *ler*)

Sedan tänkte jag att jag skulle ha visat Maya lite bilder från vårt kök.. med det villet inte bloggen..... så jag får försöka imorgon igen.

kram på er
// ina

2 kommentarer:

Belfiore sa...

Jag väntar med spänning på bilderna!

Kram/Maya

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Åh vilka fina hus du visar och vilket fint hus NI har!!!
Kan tänka mej att det måste ha varit helt underbart när hela familjen äntligen fick sova där första natten! :)

KUL att du hittade min blogg!!! och TACK så jättemycket. :)

Ha det så bra!
Kram
/Helena

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: