torsdag 9 juli 2009

Bloggtorka, växthus och SEMESTER

Åhhhhh nu är det inte långt kvar till semstern... jag räknar dagar, timmar och minuter.......
Det har varit lite bloggtorka - dels på grund av att jag lovade min dotter att jag skulle sy en aftonklänning till henne - vilket har tagit nästan varenda kväll sedan i lördags i anspråk - först med att sy upp en provklänning och sedan att fixa den riktiga klänningen... bara för att i slutändan inse att det skulle vara för fint på "100års" kalaset med aftonklänningen och ta beslut om att "provklänningen" fakstiskt blev så fin att det blir den hon har på lördag......

samtidigt som jag själv måste hitta något som jag kan ha på mig... vilket jag trodde att jag hade gjort... dels en klänning som jag köpte för ett tag sedan - men så har jag gått ner i vikt över vissa framträdande kroppsdelar så den satt inte så bra. Tänkte då att - vad 17 ... jessa skall ju ha aftonklänning - jag dammar av min med... så jag gjorde det... och suck... även den var lite för stor och kräver då lite insömnad - vilket jag inte har tid eller ork till....

så nu vet jag inte längre vad jag skall ha på mig.. och jag som hade en plan......
Samtidigt så hade jag lovat en kollega att jag skulle göra några grattiskort... och jag vill inte lämna bort något som jag inte är 100 nöjd med... och inspirationen har lixom varit lååååångt borta.. så jag fick inte till det...

så jag har lixom försökt att få till allt.... samtidigt som jag försöker tillsammans med Jessa hjälpa min lilla syster och hennes man - de hjälpte oss när vi byggde - nu vill jag försöka ge tillbaka. Jag kanske inte kan bygga - men passa barn, utfodra barn, ge hejja rop och stöd - det kan jag göra - hoppas det är till någon hjälp för dem.
så inatt kl 01:43 gick jag till sängs... då hade jag hunnit slutföra klänningen, gjort 3 grattiskort, och ett speciellt grattis kort till paret som firar 50+50 i helgen.... det får ni se nästa vecka.....
Men det som händer hemma utan att jag eg. behöver göra något är:


Gurkan.. och rädisor....











Melon - tomater, sallad - sallad, dill, ruccola













Det växer så att det knakar i Emmas växthus. Gurkan och melonen stortrivs - de växer direkt i jordpåsarna och är större och frodigare än mina som växer i drivbänken i växthuset.... skumt...















Emmas fina solrosor....


Bilderna hamnade på skumma platser - jag får inte riktigt till det med bilder här i bloggen... ni får ha överseende....

Idag så skall jag försöka hitta en klänning som inte är ett tält... men som inte sitter som korvskinn... och så skall jag plocka fram gubbens kostym.. för imorgon.. så åker vi bort...
har inte sett honom på ca 3 veckor.. förutom 1 timme hemma förra söndagen och 1 timme på torsdagen...... (och vi som hade bröllopsdag söndagen som var... och så var han inte hemma......(får vi ta igen denna helgen)).

Idag håller vi tummarna för min allra goaste vän... hon har hittat ett hus.. som först gick dem ur händerna i budgivningen.. och så fick de chansen igen då köparen backade ur... och så gav de ett bud...lägre än utgångspriset - och säljaren sa - vi säljer till utgångspriset - vännen min tackade ja... säljaren ringde och sa - nej vi behåller det... för att sedan ringa igen och säga - jo ni får det...

så kl 16 idag så håller jag mina tummar för att kontraktskrivning och handpengs överlämning går som det skall så att jag kan räkna med inflyttningsfest i augusti......

kram på dig och lycka till!































0 kommentarer:

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: