fredag 15 augusti 2008

Igår.....

När jag kom hem så hade min pappa och min son gipsat hela hallen färdigt. Tänk så mycket en liten skiva (eller två) gör för ett rum. Från att ha sett glespanel och isolering till att ha ett "rum"....

Jag lyckades dra 2,5 lexCom kablar.... ytterligare 40 meter kabel... tror jag dragit ca 450 meter rör bara för LexCom Home... tänk alla rör man skall dra för elen innan den e klar.... ofantliga mängder.....

Varför det blev 2,5 st rör - jag behövde ett hål ner mot första plan och det var inget... och eftersom min nacke värker fortfarande så kunde jag inte borra det... men istället så tog jag mig för och gjorde hål i väggen... Nu tänker ni "e hon tossig" - hål i väggen??? Ja det är så att jag har lovat min lilla tös att få ett "hemligt" hål in i sitt rum... och det hemliga hålet började jag förbereda för igår.... Det skall gå från mammas/pappas rum in i lillans rum (under hennes "loftsäng") i vårt rum skall det vara som en skänk och i hennes gömt under sängen... Fiffig va? *ler*.
från Emmas rum och sedan från vårt rum........
skall inte vara rakt hål utan typ ett litet valv....
Blir nog bra....
slutar tidigt idag för fler LexCom rör...*ler*
kram
Ina

2 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Va spännande, blir det stort nog att krypa genom eller? Kram Petronella

Morkullan sa...

japp hon skall kunna krypa in till sitt rum från oss - alt. smyga på oss (kan ju kanske vara bra att sätta en pingla på dörren så att hon inte kan smyga på oss omärkt *fniss*).
det är ca 50 cm högt coh 40cm brett..... hon blir nog nöjd och glad. // ina

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: