onsdag 23 december 2009

Nu är den snart här...

Julen.. första riktiga julen i vårt nya fina hus.
Jag kan inte tala om hur jag längtat efter det.... förra julen hade vi ju bara köket klart och "pysselrummet". Det var "bara" barnen, maken min, jag och far min som var där - ja hur skulle vi annars få plats?

men i år.. skall vi ha en riktig jul som jag är van vid. Vi kommer att vara lagom många - det är syrran och make+2 barn, bror och flickvän, far min, svärmor och svärfar, och vi 5... totalt 15 stycken - nästa år hoppas jag att vi är ännu fler (ja ialla fall en till). Eller ja.... näst nästa år.. blir vi ännu flera... Varannat år så firar syrran med make med hans familj och barnen mina med sin familj (så vartannat år skulle jag nog låta bli och fira jul om det inte var för lilla Emmisen min *ler* - vad är julen utan barn och familj?).
Jag verkligen älskar julafton - upp tidigt och börja förbereda maten - det är det absolut roligaste jag vet. Jag har haft nöjet att göra julskinkan varje år (utan avbrott tror jag) sedan jag var 13 år (inte så många år då för jag e ju bara 25++++ *ler*) och vår mamma hade gått bort.
Jag blir lika stolt och nöjd varje år som jag får den där perfekta saftiga skinkan (nåde någon att säga något annat....*ler*). Igår kväll gjorde jag julaftons skinkan - och japp.. den var lika god och saftig som vanligt! Ikväll skall jag göra vår egna skinka och glacerade revben...
Och här.. i mitt stora underbara kök (som inte är så julpyntat ännu) skall jag göra den underbara julmatet!
Något jag inte lyckas med och det är Jansson.. men den gör min lilla syster väldigt bra - hoppas hon gör den i år med... för att inte äta jansson (vilket hon inte gör) - så gör hon den godaste Jansson jag någonsinn ätit.....

Jag har hunnit julpynta lite mera i vardagsrummet.. här är barnens alla tomtar genom åren - jag sparar alla utan undantag - och visst de kanske inte är superfina - men de är ju mina älsklingar som gjort dem och då blir det ju automatiskt fina... så här står de på mitt älskade "mormors" skåp.. på parad...
Här sitter Emma och väntar på att farmor och farfar kommer... i väntan får hon stå ut med att spela Wii stackaren...
och under bordet ligger Tyson och håller koll på familjen.
(här har vi tom lyckats få upp några tavlor och leksaks lådan är klar för mitt lilla gudbarn)
nä nu skall jag fixa lite

kram på er!

0 kommentarer:

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: