torsdag 17 juli 2008

Kablar och badkar.....

Vi har nu äntligen börjat dra lite kablar.
Förutom tele, antenn och nätverk har vi nu kommit till el biten... spännande....

Jag har nu fått målat farstukvisten eggvith 2 gånger och empirgrön 1 gång på neder plan. måste försöka ta mig upp och måla mer.... men varje gång jag tar fram pensel och färg så börjar det regna.
Igår när jag fått målat två av stolparna så öppnade sig himlens portar och det ösregnade ner.. och eftersom vi valt en vattenlöslig färg så kan man snart räkna ut att färgen rann... .... inte så fint.....

Ni som undrade hur det gick för oss och vårt badkar på 400kg...som far min retade oss för och tyckte att självklart så har jag beställt något i marmor eller liknande.... så kan jag berätta att jag hade sagt till fraktbolaget att man kan inte komma in till oss och vända med en bil som är mer än lastbil.. alltså lastbilar med någon form av släp göre sig icke besvär...
och vad tror ni hände... jo det kommer en lastbil med släp och på släpet står vårt badkar som enligt fraktbolaget väger 400kg... när chauffören kommer fram till vår grusväg så ringer han in till gubben min och säger att här kommer jag inte in... jag kan inte vända där... så jag kommer att lämna av det här ute hos er granne.....
jag in i bilen arg som ett bi.. för jag hade ju varit så supertydlig ang vägen in..... och hur 17 skulle vi få in det där badkaret som väger så mycket in till oss? vem skulle bära/köra det?????
När jag kommer ut så står lastbilen där.. han hade med nöd och näppe lyckats backa in hos grannen..... och vill då dumpa badkaret där... jag ilsken säger att det får han baske mig inte göra eftersom jag sagt till.... han blir grinig han med och vill vända och åka... jag ber att få se på det ialla fall.... då visar det sig att det kan inte väga mer än max 100kg om ens det....
han fick ställa av det och så skulle vi fixa så att svågern kanske skulle kunna hjälpa oss in med bil och släp. Nu slumpade det sig så att min far skulle till tippen med alla våra byggsopor... och när han tömt släpet SJÄLV lyfter upp badkaret på traktor kärran......... så 400kg...... det var nog en sanning med modifikation... som min dotter sa... fixade morfar det så var det nog 2 nollor för mycket....*ler'
Badkaret står numera på andra våningen i badrummet efter lite hjälp från min dotter och hennes kille (dragkampare med muskler *ler*) samt gubben och sonen.....

slutet gott allting gott.....

Bara det jämt kunde sluta blåsa och regna....

1 kommentarer:

Anonym sa...

400kg badkar...ja, ja, det är nog något som kommer dyka upp ett bra tag framöver...riktigt kul faktiskt!

Just nu är jag så trött så jag nästan somnar sittandes på stolen och jag fantiserar om att gå o lägga mig o sova direkt när jag slutat jobbet. Men jag ska ut till föräldrarnas hus idag o vattna lite, så jag kanske hör av mig o kommer ut o tar en titt om det passar. /Carina

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: