torsdag 7 maj 2009

Växthuset...och lite annat

Vi har haft lite jobbiga veckor hemma därav de få blogginläggen och frånvaron av vårtecken.
Min snälle och goe svärfar blev hastigt sjuk och hamnade på sjukhus.
Då jag är ca 30 mil ifrån och Peter ca 70-80 mil ifrån så har det varit lite jobbigt för alla inblandade. Vi har haft några turer upp till Arvika (Peter är värmlänning importerad till bohuslän *ler*). Det har då gjort att min blogglust har varit super låg.
Nu är ialla fall svärfar äntligen hemma igen och mår mycket bättre - tack och lov.

I helgen så var Peter och lilla Emma hos farfar och hälsade på och jag passade på att åka till Hovmantorp för att pyssla.....
Jag har under denna helgen upplevt 3 olika vårar - en här på orust - en i Arvika (åkte dit på fredagen för att säga hej till svärfar och ner igen) - samt en vår i Hovmantorp.
Vilket betyder att jag upplevde en Bohusländsk, en värmländsk och en småländs vår på 2 dagar..... Det var lite kul att se hur olika tex vitsippan och kabbelekan kommit i dessa tre län.

I helgen så började min pappa, min bror och min stora son bygga mitt växthus.
De har fått klar grunden, sockeln, jordbäddarna och grus runt om. Sedan så började det blås så infernaliskt så väggarna kunde vi inte få upp.

Igår så har jag istället lyckats få in halm och hästskit (från snälla grannen = syrran) som botten i jordbäddarna och sedan börjat fylla på men ny jord - detta genom de tomma väggarna vilket underlättade super mycket för mig.

Jag har även flyttat en av jordbäddarna som hamnade för nära växthuset och så har jag spadvänt allt i de andra jordbäddarna.
Kan säga att det känns i ryggen....

Till helgen kommer lilla gubben hem och då skall vi limma golvskivor i badrummet och förbereda det för att kakla.
och hinner vi skall vi även försöka få underlaget klart i vardagsrummet för tapetsering...

Åhhh jag ser ett slut på allt jobb invändigt... nu är det bara utvändigt kvar.

4 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hejsan!

Nä vi har inte köpt den. Ö har byggt den. Blev jättebra men en urusel bild.

Skönt att svärfar är på bättringsvägen.

Ha det så bra Kram Petronella

spetsar och änglar sa...

Så skönt att svärfar är på bättringsvägen.

Och tack snälla för din fina kommentar.

Har ju varit lite dålig på att göra inlägg och även lämna små medelanden.Orken och lusten har bara räckt till att kika in hos er andra.
Men nu med vårsolen så kommer ideérna.Och att vara ute i trädgården och pyssla det är underbart efter en hel lång vinter!

Hoppas att man får kika lite på ditt växthus!

Ha en riktigt fin helg

Kram
Helene

Taklyftet sa...

Skönt att höra att svärfar mår bättre!
Det ska bli trevligt att följa det som kommer att spira i växthuset framöver. Man får njuta av andras när man inte har ett eget.

mikaela sa...

Hej kompis! Var har ni köpt "Gardena micro drop", letar efter något liknande - bra o ha när man åker på semester :-)
Kram

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: