måndag 16 juni 2008

bygge dag 12 sen uppdatering

Hej
Jag har missat att blogga i helgen - vi har haft så göööör trist väder så det inte är sant.... Regn och blåst.... plus min mobil vill inte blogga mera... suck....
Bygg killarna åkte i hem fredags - så i fredags kväll så började vi så smått städa på tomten igen - trä trä och åter trä.
Sedan på lördagen körde vi min son till Jönköping - han hade en plats på DreamHack (- han och ca 10 000 till...??.) så vi hade en "egen dag" för oss själva jag och lilla gubben - under resan hem..... - lillan stannade hos sin snälla moster och lekte med lilltösen - tur man har snälla grannar.....*ler*.
På söndag var vi bak igen och dammsög - måste ju göra det fint inomhus - då fick vi storfrämmande.. Min farbror och faster kom på besökt - det är alltid trevligt när andra vill se vårt husbygge. Inte så ofta man ser sina släktingar så det blir extra kul när de tittar förbi - hoppas de kommer snart igen. - Passar på och hälsar till min kusin på "fel sida sverige" när jag ändå har chansen... visste inte att du läste min blogg....*ler*
I söndags när vi var inregnade i huset så upptäckte vi att vardagsrums dörrarna inte hade spröjs - hmm skulle de inte ha det? Jo jo mensan - kollade med vår säljare idag och det var missat - så det kommer spröjs till oss.
Sedan så har det regnat så mycket att vi fick leta upp alla presenningar vi har - och lagt över det som vi kunde få täckt.
Idag så var jag bak med nya presenningar - när jag äntligen var klar (med hjälp av min stora tös) så kommer byggkillarna och säger "- hmm vi skall precis börja med det där...... " då var det helt onödigt det jag gjort... suck....
Sedan så var jag och lill tjejen bak och tog lite sena kvällsbilder... se här nedan...
´
Detta är det första man ser när man svänger runt hörnet

och sedan detta när man nästan är framme

panelen fram är klar!
och så en liten bild på vad lillan gör när vi är bak.. hon gillar vår damm.. *ler*


några invånare i dammen.

Emma som sitter och fångar invånare.....

0 kommentarer:

Leta i den här bloggen

Att tänka på som nybyggare....

* kolla ALLT... vad gäller tex gällande om/avlastning så ni inte åker på en extra avgift när det gäller omlastningen.
* Grunden - är det några punktbelastningar som kan ge din grundkille "hicka"?
* vet grundkillen om att han tex skall gjuta för verandan?
* Geoteknisk undersökning - behöver ni göra en?
* Farbar väg fram till grunden - när man minst tror att det gäller... så gäller det (tex killen som schaktar vill ha ÄNDA fram till grunden....)
* Diskbänken i tvättstugan - hur sitter fönstret? Så det inte hamnar ovan fönstret....
* VVS killen - dubbelkolla hur många golvbrunnar/avlopp som han gör - är de klokt placerade utifrån vad du själv vill ha tvättstugan till?
* Elen - var skall tex stick kontakterna sitta - vilka vitvaror har ni valt? Standard kanske inte funkar för era val?
* Att sätta skiva på en sida innervägg betyder verkligen EN skiva även om man har valt spån+ gips.....
*Trappen - vet ni om att den kommer i pytte pytte små delar. och att man själv skall montera ihop dessa delarna.

det kommer nog mera som vi kommit på som kan vara bra att tänka på...

Men framför allt.... Ta tillvara alla små mirakel under själva byggandet.... för det är kul...att bygga själva....

Bloggintresserade

Räknare

Totalt antal besökare:
Antal besökare denna månad:
Antal besökare denna vecka:
Antal besökare idag:
Antal besökare online: